KOMUNIKATY.doba.pl - nowy cennik!
mpk
LOTTO

czwartek, 25 kwietnia 2024

Marka, Jaroslawa

Pozwólmy dzieciom grać

sobota, 28.2.2015 09:45 , komentarze: 0 , odsłony: 1145
kategorie artykułu:

 

Na lekcjach warto bawić się klockami, a nauczyciel może uczyć dzieci, grając z nimi w karty. Brzmi zaskakująco? Ale działa. Takie sposoby wspierania nauczania matematyki proponują ekspertki IBE, które podczas wielu lekcji grały z uczniami w planszówki. Każdy nauczyciel może skorzystać z ich wskazówek, dzięki opublikowanemu właśnie poradnikowi 

Jak przekonują autorki nowego poradnika IBE – „Pozwólmy dzieciom grać” – wprowadzenie gier na lekcji urozmaica metodę nauczania, przełamuje bierne przekazywanie wiedzy i prezentowania rozwiązań. W czasie lekcji z wykorzystaniem gier nauczyciel jest jedynie moderatorem działań, a wszyscy uczniowie zamieniają się w aktywnych twórców.

- Chciałyśmy pokazać, że zwyczajne i powszechnie dostępne gry planszowe mogą być dobrym środkiem dydaktycznym i to zarówno w edukacji matematycznej, jak i podczas innych zajęć – mówi Małgorzata Zambrowska z Pracowni Matematyki IBE, współautorka publikacji.

Ekspertki podpowiadają w poradniku, w jaki sposób wybierać gry do użycia na zajęciach. To bardzo praktyczny przewodnik - zostały w nim przedstawione konkretne tytuły gier, a z opisów nauczyciele dowiedzą się, jakie umiejętności każda z nich może kształtować. Otrzymają też porady, jak planować lekcje z wykorzystaniem gier.

Na przykład grając w „Superfarmera”, czyli grę stworzoną przez polskiego matematyka Karola Borsuka, dziecko rozwija między innymi umiejętność podejmowania decyzji, analizowania sytuacji i oceniania ryzyka, tworzenia strategii, przewidywania skutków własnych decyzji – opowiada Zambrowska. – A tworzenie strategii to ważny element kształcenia matematycznego.

Grając w gry planszowe, karciane czy bawiąc się klockami, można kształcić nie tylko matematyczne umiejętności (np. sprawność rachunkową, wyobraźnię geometryczną, dobór strategii, rozumowanie czy logiczne myślenie), ale takie zajęcia w szkole wpływają też pozytywnie na:

- kształtowanie umiejętności pracy według ustalonych reguł i zasad,
- rozwój koncentracji uwagi i spostrzegawczość,
- dążenie do samodzielnego rozwiązania problemu,
- umiejętność pracy w grupie,
- przyjmowanie odpowiedniej postawy wobec porażki i zwycięstwa,
- odkrywania własnych mocnych stron.

Pobierz poradnik w formacie .pdf

źródło: Instytut Badań Edukacyjnych

 

Wasze komentarze

czwartek, 24.9.2015 14:53
1
piątek, 25.9.2015 10:29
1
środa, 23.9.2015 10:03
sobota, 19.9.2015 08:10
piątek, 11.9.2015 10:45
czwartek, 10.9.2015 12:38
środa, 2.9.2015 13:47
poniedziałek, 31.8.2015 14:08
poniedziałek, 10.8.2015 10:54
OSiR Dzierżoniów
OSiR Dzierżoniów
Basen Fitness Aquarius
Basen Fitness Aquarius
Restauracja Gaspar
Restauracja Gaspar
Autorejestrowanie
Autorejestrowanie
PRZEGLĄDY REJESTRACYJNE
PRZEGLĄDY REJESTRACYJNE
Sprzęt rehabilitacyjny
Sprzęt rehabilitacyjny
Impress kurs tańca
Impress kurs tańca
Radiotaxi BIS
Radiotaxi BIS
Autocentrum JOL-LAK
Autocentrum JOL-LAK
Studio Językowe Status
Studio Językowe Status
test